Klub Młodych Odkrywców
Koło Młodych Odkrywców "Dwójeczka" jest zarejestrowane w ogólnopolskiej sieci Klubów Młodych Odkrywców działającej pod patronatem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Centrum Nauki Kopernik i Łódzkiego Uniwersytetu Dziecięcego. W roku szkolnym 2021/2022 na zajęcia, podczas których bawimy się i samodzielnie eksperymentujemy uczęszczają dzieci z klasy 2a. Opiekunką Koła jest pani Monika Pruszyńska.
Czy dźwięk można zobaczyć?
Czy dźwięk można zobaczyć?
Co to jest dźwięk i w jaki sposób słyszymy? Czy można go zobaczyć? Od czego zależy wysokość dźwięku i czy można go wzmocnić? Próbowaliśmy sobie odpowiedzieć na te pytania wykonując strasznie hałaśliwe eksperymenty. Szczęśliwie bębenki w uszach pozostały nienaruszone i na część pytań dzieci same znalazły o...
Lupy zwykłe i niezwykłe.
Lupy zwykłe i niezwykłe.
Każdy z nas wie, że wzrok czasami się psuje. Najlepiej wiedzą to osoby starsze, które do czytania muszą mieć okulary. A jak nie okulary, to lupę. A co, jeżeli babcia nie ma pod ręką okularów ani lupy, a literki na opakowaniach są takie malutkie? Po tych zajęciach wszystkie wnuczęta mogą służyć swoim dziad...
Zwierciadełko powiedz przecie...
Zwierciadełko powiedz przecie...
Kolejne zajęcia upłynęły nam na zabawie z lustrami. Już te proste, najczęściej używane dostarczają nam niezwykłych obserwacji np. przez wielokrotne odbicia. A co dopiero zwierciadła wypukłe, wklęsłe, czy cylindryczne! Przez chwilę czuliśmy się jak w gabinecie krzywych luster. Obserwowaliśmy swoje odbicia w... łyżce, og...
Kolory łączymy, kolory rozdzielamy.
Kolory łączymy, kolory rozdzielamy.
Na zajęciach próbowaliśmy sprawdzić, jaki naprawdę kolor ma światło, czy kolory można łączyć i jak powstaje kolorowy obraz na ekranie lub wydruku. W tym celu wykonaliśmy kilka doświadczeń: tworzyliśmy "tęczę", czyli widmo światła białego, a później z pomocą krążka Newtona próbowaliśmy z kolor...
Punkt widzenia zależy od...
Punkt widzenia zależy od...
Jeszcze jedna frajda związana z niespodziewanymi zmianami w naszym spostrzeganiu to trójwymiarowe obrazki. Na początek próbowaliśmy zobaczyć, jakie cyfry ukryły się na specjalnie przygotowanym, wydrukowanym i złożonym obrazku. 1, 2, a może 3?! Zależnie od pozycji patrzącego widać było inny obraz. Takie ob...
O animacji raz jeszcze.
O animacji raz jeszcze.
Ruchome obrazki można tworzyć na kilka sposobów, my poznaliśmy kolejny - przesuwanie pasiastej przesłony po specjalnie przygotowanym obrazie. W ten sposób można było zobaczyć, jak obracają się koła zębate, wiatrak, pistolet strzelający kulkami, ale na największy podziw zasłużyła czarna pantera. ...
Jak powstaje animacja?
Jak powstaje animacja?
Obejrzeliśmy film o tworzeniu animacji. Dowiedzieliśmy się z niego, co to jest efekt "fi" i efekt "beta". Tworzyliśmy własny "projektor filmowy" czyli zoetrop oraz "magiczne obrazki" które powstają z połączenia dwu szybko zmieniających się elementów. ...
Te wspaniałe iluzje.
Te wspaniałe iluzje.
Na kolejnych zajęciach dowiedzieliśmy się, co to jest powidok i byliśmy uważnie obserwowani przez groźnego tyranozaura... Oglądaliśmy też całą serię magicznych obrazków, a wśród nich figury niemożliwe i rysunki, w których każdy mógł dostrzec coś zupełnie innego! Na zakończenie znowu przekona...
Czy mnie oczy nie mylą?!
Czy mnie oczy nie mylą?!
Klasa 2a rozpoczęła swoje spotkania Koła Młodych Odkrywców od zjawisk optycznych. Zastanawialiśmy się, jak to się dzieje, że widzimy i czy zawsze widzimy tak samo? Eksperymentowaliśmy z cieniem i sprawdzaliśmy, jak woda zmienia obraz przedmiotu. Najbardziej podobała się dzieciom „utuczona” figu...
O nieznośnym i pożytecznym tarciu.
O nieznośnym i pożytecznym tarciu.
Tarcie towarzyszy nam zawsze i jest tak zwyczajnym zjawiskiem, że go prawie nie dostrzegamy. No chyba, że mamy za śliskie buty na wf i nie możemy biegać:) A od czego zależy siła tarcia, jak można ją zwiększyć lub zmniejszyć, jakie ma wady i zalety, gdzie możemy tę wiedzę wykorzystać? Sprawdzaliśmy, że podczas tarcia wy...