Klub Młodych Odkrywców
Koło Młodych Odkrywców "Dwójeczka" jest zarejestrowane w ogólnopolskiej sieci Klubów Młodych Odkrywców działającej pod patronatem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Centrum Nauki Kopernik i Łódzkiego Uniwersytetu Dziecięcego. Na zajęcia, podczas których bawimy się i samodzielnie eksperymentujemy uczęszczają dzieci z klasy, w której wychowawcą jest pani Monika Pruszyńska, opiekunka Koła.
W czym podobne są woda i powietrze? Czym się różnią? Co to jest ciśnienie i kiedy możemy je zaobserwować, jak tę wiedzę wykorzystać, a kiedy może nam spłatać niezłego figla? Na te i inne pytania szukaliśmy odpowiedzi podczas eksperymentów z wirem w butelce, kranikiem do nalewania soku, magiczną szklanką i...
Wielkanocne KMO
Wielkanocne KMO
Te zajęcia odbyliśmy, jak na temat przystało, w pracowni kulinarnej. Ale nie chodziło nam tym razem o potrawy, ale doświadczenia z jajkami w roli głównej. Nauczyliśmy się, jak odróżnić jajko gotowane od surowego, jak oddzielić łatwo białko od żółtka, jak zrobić z jaja łódź podwodną, kt&oacut...
Czy woda może płynąć pod górę?
Czy woda może płynąć pod górę?
Jak pisał Ludwik Jerzy Kern w wierszu "Wisła" : "Choć nie jestem specjalny orzeł, wiem, że tak być nie może, bo wszystko, od wody do rosołu, płynie zawsze z góry do dołu. Czy rzeczywiście? W czasie zajęć sprawdziliśmy, że wcale nie. Ciecz potrafi się wspinać, czasem na bardzo duże wysokości. Obserwujemy to zjawi...
Czy woda ma skórę?
Czy woda ma skórę?
Wiemy już z poprzednich zajęć co pływa, a co tonie w wodzie i dlaczego tak się dzieje. W pewnych sytuacjach nasze obserwacje są jednak zadziwiające. Dlaczego mogę nalać do szklanki więcej wody, niż się w niej naprawdę mieści? Dlaczego metalowy spinacz unosi się na wodzie, a do pełnego wody naczynka włożę jeszcze ponad ...
Zbudujmy sobie łódź podwodną!
Zbudujmy sobie łódź podwodną!
Jak działa łódź podwodna dowiedzieliśmy się z filmu popularnonaukowego, który oglądaliśmy na ostatnich zajęciach. Obserwowaliśmy też zabawkę, która działa podobnie do prawdziwej łodzi. Jej zachowanie udało nam się szybko wyjaśnić, a następnie przystąpić do budowy własnej "zabawkowej łodzi podwodnej...
Dalszy ciąg zabaw z gęstością
Dalszy ciąg zabaw z gęstością
Zabawy i obserwacje związane z gęstością to okazja do wielu ciekawych i bardzo widowiskowych eksperymentów. Na ostatnim spotkaniu naszego Klubu obserwowaliśmy "tańczące rodzynki", "kolorowy deszcz" i przepiękną "lampę lawową". Szczególnie ta ostatnia wywoływała okrzyki zachwytu, szczególnie w świet...
Zbudujmy sobie piramidę... z cieczy!
Zbudujmy sobie piramidę... z cieczy!
Wiemy już co to gęstość i że płyny różnią się gęstością. Wykorzystując tę wiedzę można wykonać bardzo efektowne eksperymenty. Wszystkim grupom udało się dzięki niezwykłej uważności, dokładności i współpracy zbudować siedmiowarstwową piramidę! Możemy być z siebie dumni. Później sprawdzaliśmy, na kt&...
Co wymyślił Archimedes?
Co wymyślił Archimedes?
Od czego zależy, że jedne przedmioty pływają, inne toną? Co takiego ważnego zauważył pewien grecki uczony, że według legendy wyskoczył z okrzykiem z wanny na ulicę, nie zwracając uwagi na... swój niepełny strój?:) Czy można sprawić, by coś zaczęło pływać, choć przed chwilą tonęło i odwrotnie? Próbo...
Budujemy filtr do oczyszczania wody.
Budujemy filtr do oczyszczania wody.
Na kolejnych zajęciach próbowaliśmy zbudować własny filtr do oczyszczania wody. Korzystaliśmy ze wskazówek instruktorów survivalu i Centrum Nauki Kopernik. Nie było to łatwe, ani czyste zajęcie, bo używaliśmy piachu, węgla, papieru, tkaniny i małych kamyków. Filtrowaliśmy wodę z mlekiem, kaw...
Rozpuszczamy i filtrujemy.
Rozpuszczamy i filtrujemy.
Od września roku szkolnego 2024/2025 we wspólnym eksperymentowaniu uczestniczą dzieci z klasy 2a. W czasie pierwszych zajęć wykazały się dużą ciekawością, koncentracją i samodzielnością. Dzieci uważnie obserwowały, pomagały sobie wzajemnie w grupie, uzupełniły kartę obserwacji i nawet potrafiły sprzątnąć swoje m...