Klub Młodych Odkrywców
Koło Młodych Odkrywców "Dwójeczka" jest zarejestrowane w ogólnopolskiej sieci Klubów Młodych Odkrywców działającej pod patronatem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Centrum Nauki Kopernik i Łódzkiego Uniwersytetu Dziecięcego. Na zajęcia, podczas których bawimy się i samodzielnie eksperymentujemy uczęszczają dzieci z klasy, w której wychowawcą jest pani Monika Pruszyńska, opiekunka Koła.
Zbudujmy sobie łódź podwodną!
Zbudujmy sobie łódź podwodną!
Jak działa łódź podwodna dowiedzieliśmy się z filmu popularnonaukowego, który oglądaliśmy na ostatnich zajęciach. Obserwowaliśmy też zabawkę, która działa podobnie do prawdziwej łodzi. Jej zachowanie udało nam się szybko wyjaśnić, a następnie przystąpić do budowy własnej "zabawkowej łodzi podwodnej...
Dalszy ciąg zabaw z gęstością
Dalszy ciąg zabaw z gęstością
Zabawy i obserwacje związane z gęstością to okazja do wielu ciekawych i bardzo widowiskowych eksperymentów. Na ostatnim spotkaniu naszego Klubu obserwowaliśmy "tańczące rodzynki", "kolorowy deszcz" i przepiękną "lampę lawową". Szczególnie ta ostatnia wywoływała okrzyki zachwytu, szczególnie w świet...
Zbudujmy sobie piramidę... z cieczy!
Zbudujmy sobie piramidę... z cieczy!
Wiemy już co to gęstość i że płyny różnią się gęstością. Wykorzystując tę wiedzę można wykonać bardzo efektowne eksperymenty. Wszystkim grupom udało się dzięki niezwykłej uważności, dokładności i współpracy zbudować siedmiowarstwową piramidę! Możemy być z siebie dumni. Później sprawdzaliśmy, na kt&...
Co wymyślił Archimedes?
Co wymyślił Archimedes?
Od czego zależy, że jedne przedmioty pływają, inne toną? Co takiego ważnego zauważył pewien grecki uczony, że według legendy wyskoczył z okrzykiem z wanny na ulicę, nie zwracając uwagi na... swój niepełny strój?:) Czy można sprawić, by coś zaczęło pływać, choć przed chwilą tonęło i odwrotnie? Próbo...
Budujemy filtr do oczyszczania wody.
Budujemy filtr do oczyszczania wody.
Na kolejnych zajęciach próbowaliśmy zbudować własny filtr do oczyszczania wody. Korzystaliśmy ze wskazówek instruktorów survivalu i Centrum Nauki Kopernik. Nie było to łatwe, ani czyste zajęcie, bo używaliśmy piachu, węgla, papieru, tkaniny i małych kamyków. Filtrowaliśmy wodę z mlekiem, kaw...
Rozpuszczamy i filtrujemy.
Rozpuszczamy i filtrujemy.
Od września roku szkolnego 2024/2025 we wspólnym eksperymentowaniu uczestniczą dzieci z klasy 2a. W czasie pierwszych zajęć wykazały się dużą ciekawością, koncentracją i samodzielnością. Dzieci uważnie obserwowały, pomagały sobie wzajemnie w grupie, uzupełniły kartę obserwacji i nawet potrafiły sprzątnąć swoje m...
Czy dźwięk można zobaczyć?
Czy dźwięk można zobaczyć?
Co to jest dźwięk i w jaki sposób słyszymy? Czy można go zobaczyć? Od czego zależy wysokość dźwięku i czy można go wzmocnić? Próbowaliśmy sobie odpowiedzieć na te pytania wykonując strasznie hałaśliwe eksperymenty. Szczęśliwie bębenki w uszach pozostały nienaruszone i na część pytań dzieci same znalazły o...
Lupy zwykłe i niezwykłe.
Lupy zwykłe i niezwykłe.
Każdy z nas wie, że wzrok czasami się psuje. Najlepiej wiedzą to osoby starsze, które do czytania muszą mieć okulary. A jak nie okulary, to lupę. A co, jeżeli babcia nie ma pod ręką okularów ani lupy, a literki na opakowaniach są takie malutkie? Po tych zajęciach wszystkie wnuczęta mogą służyć swoim dziad...
Zwierciadełko powiedz przecie...
Zwierciadełko powiedz przecie...
Kolejne zajęcia upłynęły nam na zabawie z lustrami. Już te proste, najczęściej używane dostarczają nam niezwykłych obserwacji np. przez wielokrotne odbicia. A co dopiero zwierciadła wypukłe, wklęsłe, czy cylindryczne! Przez chwilę czuliśmy się jak w gabinecie krzywych luster. Obserwowaliśmy swoje odbicia w... łyżce, og...
Kolory łączymy, kolory rozdzielamy.
Kolory łączymy, kolory rozdzielamy.
Na zajęciach próbowaliśmy sprawdzić, jaki naprawdę kolor ma światło, czy kolory można łączyć i jak powstaje kolorowy obraz na ekranie lub wydruku. W tym celu wykonaliśmy kilka doświadczeń: tworzyliśmy "tęczę", czyli widmo światła białego, a później z pomocą krążka Newtona próbowaliśmy z kolor...